en genomgång

HEJ FINA FAMILJEN OCH VÄNNER!
Äntligen var det dags för en ordentlig uppdatering från Turkiet. Jag kör helt enkelt en dag för dag beskrivning och sen under (nästan) varje bild så förklarar jag vad och vilka det är. Sist men inte minst ska jag berätta lite om mitt team, vilka de är och andra små saker jag lärt mig hittills. Enjoy! P.S. Blir sjukt långt så ni vill säkert dela upp er läsning på flera dagar... eller något.
 
ONSDAG
På flyget till Turkiet hade jag tänkt plugga/sova. GICK EJ. Hade två tjattriga jäkla män på varsin sida om mig från Arlanda till Istanbul som inte fattade vinken med hörlurar i öronen och stängda ögon. Idioter. Men flög sen vidare mot Antalya och fick då ca 40 minuters sömn. Så de 40 minutrarna kombinerat med 3 timmar till eftersom jag gick upp 8 och satt och åt kvällsmat 5 på morgonen på hotellet. Vi började "guide academy" 09.00 på torsdagen.
 
Utsikten från min balkong.

Städerskorna bäddade alltid jättegulligt. Kom en dag upp till detta fina arrangemang.
 
TORSDAG
Tog inga bilder på torsdagen förutom de där utsiktsbilderna iprincip. Man vill ju inte vara the wierd new girl. Alla andra hade ju börjat på måndagen. Denna dag fick vi göra gruppövningar i feedback på det första intrycket. Folks första intryck av mig var: sweet as candy, controlling, shy, confident, a happy face, smiling, nice to talk to but no authority, trust worthy, wise. Tacksamt tycker jag ändå.
Vi tränade även på presentationsteknik med hjälp av en kort gruppövning med konstiga ämnen som tomater och samsung. Sen hade vi en 20 bilder på 20 sekunder var presentation om valfritt ämne med en människa man inte kände så bra. Tekniken heter Pecha Kucha. Jag och en dansk, Pernille, pratade om kärlek i ca 7 minuter. Assvårt att tajma 20 sekunder per bild.
 

Lektioner med Henrik Duus. Bland annat visualisering att man kan slå sönder en bräda. (minns ej dagen på dessa bilder, så de fick passa in här)

FREDAG
Fredagen kan summeras så enkelt som "Failure is not a failure if you learn from it". Enkelt va? Nä. Tänkte väl det. Vi hade i alla fall lektioner i positivt tänkande och att visualizera våra mål och se dem hända. Inga nyheter men himla bra dag. Vi höll också på med att faktiskt sätta ord på våra mål och inte bara ha dem. Eller för oss som inte hade ett konkret mål fick komma på ett. Sen jobbar man med "goal maping" som är vilka olika steg man ska ta, vilka personer man behöver, vilka saker, etc. på hur man når sitt mål. På kvällen åkte vi in till Alanya, vilket tar ungefär... 15-20 minuter med taxi och kostar 40 lira för oss guider (cheap price). Man räknar att en Lira är ungefär 4 kronor. Så 120 kr för en full taxi. Inne i Alanya har vi en bar som heter Crazy Horse där vi får halva priset på allt! Så för 21 lira fick jag 2 faijtas och en öl. Inte ens 80 kronor.

Bilder från Crazy Horse. Tjejen som ser så glad ut på de sista bilderna heter Alberte och är från Gylland, Danmark. Hon fyllde år så då bjöd servitörerna på champagne. De stora kannorna med "drinkar" fick vi gratis bara för att. Trist. Nä.
 
LÖRDAG
Här jobbade vi med försäljningstekniker då en stor del av vårt jobb är att sälja. Vi får kommission och våran agent här nere (TanTur) behöver också få pengar. Så vi fick lära oss om att satsa på Benefits framför Features. Med det menas att en Feature är "det går att justera ryggstödet på denna stol" en Benefit är då "du kommer att sitta skönare och jobba bättre om ditt ryggstöd är i rätt höjd". Kanske dåligt exempel, men ja, ni fattar. Annars fråga........... Sen hade vi också USP (Uniqe Selling Points). Det innebär helt enkelt att sätta ord på vad som gör oss bättre än andra. Varför denna produkt skiljer sig från en liknande. Som två stolar. Vi jobbade även med att ta oss ur vår "comfort zone" där en övning var att vi skulle gå ihop med någon vi inte pratat med och slicka på dens arm. Ja, nu känner man varandra. På kvällen spelade vi skitgubbe och tog en öl, sen pluggade jag och försökte skriva ett 20-minuter långt tal att hålla på ett inspirationsmötes-tal.

SÖNDAG
På förmiddagen hade vi lektion i hur det rent praktiskt går till inför en utflykt med bokningar, pengahantering och annat vi ska nå. Efter lunch fick vi följa med på något liknande en av utflykterna vi har.

Först åkte vi till Alanya Kalesi (Alanya borgen/slottet).

En av våra teamleaders Karin pratar om borgen. Han med lila tröja är en av lokalguiderna vi har här i Antalya-området. När man är i Turkiet och åker på utflykt har man ALLTID med sig en lokalguide. De pratar inte om man inte ber om hjälp men de kan helt sjukt mycket.



Utsikten från toppen av borgen. Den ligger 250 meter över havet och det var så extremt jäkla fantastiskt att när ni hälsar på mig ska vi absolut åka hit och jag ska lära er allt jag kan. Utsikten är superfin!


Från vänster: Felicia, Gustav, Lina, Elina, Firas, Alexander, Tobias, gissa. Lina och Tobias är i mitt Incekum-team.

Efter borgen åkte vi till ett fruktplantage. Det var en fantastisk känsla att gå runt där. Det var så tyst, i en jättefin dal och man kände sig varmt i kroppen för man kände sig så jäkla levande.

Såhär ser Alanya-bananer ut. De växer inte som vanliga bananer som ni ser utan de växer upåt. De är mindre och de är sötare. De går inte att exportera på grund av att de inte skulle kunna klara frakten, så därför kan man nästan bara äta Alanya-bananen här runt omkring Alanya.

Efteråt fick vi en fruktbuffé med färskpressad apelsinjuice och en protein/vitaminshot. Den var inte så god men självklart intalar man sig att man blir helt sjukt frisk efteråt. Ni ser också hur liten en Alanya-banan kan vara.


En död, liten, torkad och överkörd sköldpadda. Tråkigt kan man tycka, lite kul på ett sorgligt sätt tyckte jag. Föreställer mig hur familjen står på andra sidan och skriker "RUN SKÖLDO RUN!!!!!!!!!!!!" men han kunde ju inte runna.

Sista stoppet på utflykten var en moské. Extremt fint. Vi fick också mer information om islam, och allt runt omkring.
Ni ser ju själva hur fint det är! Hade förväntat mig ett stall eller liknande, men muslimer ger ju 2,5% av sin lön till moskéer för att de ska kunna överleva. Här ser ni vad det används till. Galet fint var det.
 
 
MÅNDAG
Var en rätt osolig dag faktiskt. På kvällen blev det nästan storm. Okej, inte storm men det regnade, åskade oh blixtrade. Till och med så att strömmen gick i hotellet. Då var det kul att bo själv i ett mörkt hotellrum. Not. Gömde mig givetvis på den säkra balkongen tills strömmen kom tillbaka 4 minuter senare. Men på våren och hösten så är det väldigt vanligt med sånna skurar i Turkiet. Tur att vi fått en jacka nu. Hade definitivt inte packat rätt vad gäller tjocktröjor osv. I alla fall hade vi lektioner i FAQ's (Frequently Asked Questions). På kvällen kom också vårt agentföretag TanTur och presenterade sig själva och utflykterna vi ska sälja osv. Jag orkar inte berätta vad TanTur och agenter är just nu, men jag lovar att återkomma till det så ni fattar vad jag faktiskt håller på med.


TISDAG

Såhär såg en vanlig rast ut. Vi satt på altanerna och hängde. Eller så drack vi cola eller kaffe. Eller åt glass. Eller bara pratade.

På kvällen åkte vi till Alanya igen. Men denna gång hade vi ätit middag på hotellet.

Först var vi på Crazy Horse igen. De älskar oss. Tror jag. Efter 2 timmar där gick jag med Lina och några andra till ett ställe som heter Queens. Det låg ca 1 minut från C.H. Där stannade vi till typ 2.


Det här är Lina. Vi bor nu i samma lägenhet och ska göra det i typ 10 dagar tills aktivitersguiderna kommer. Hon är jätteskön. Vi bestämde oss för att äta kebab när vi väntade på taxin. Betalade 4 lira för min kebab (EVELINAAAAAAAAAAA KEBAB FÖR 16 KRONOR?!). Helt fantastiskt. Givetvis gillar turkar skandinaver och vill ha bilder där efter. Sen satt vi två på balkongen till kanske halv 5 på morgonen och bara tjattrade om allt möjligt.

ONSDAG
Givetvis då extra roligt att gå upp 3 timmar senare och ha lektioner igen. Speciellt när det handlade om typ försäkringar och sånt lättsamt... Men det roliga under dagen var att vi fick våra diplom, vi gjorde en harlem shake-video och kramade varandra hejdå för idag fick vi flytta in i våra lägenheter!!!!!!!! Eller ja, jag har flyttat in i min och Lina bor här med mig tills om 10 dagar då.

Hotellet


Den fina boken jag fick av Evelina och ska anteckna mina 7 månader i för att inte glömma något. Så länge jag orkar i alla fall. Tacka den för att ni har fått så genomgående information (har såklart inte tagit med allt, för det är inte så kul att veta ALLT).


Såhär ser ingången till våra lägenheter ut. Vi har egen pool, gym, minimarket, världens finaste trädgård med massa blommor. Utsikten är helt ba TJENA BOR JAG SÅ HÄR ELLER?! Japp. Jag bor så här. Ni får se mer sen när jag installerat mig imorgon.


Mitt team minus finskorna, team leader och vår supervisor. Till vänster är danska Christina, svenska Lina och Amanda.

När vi ställt av våra väskor så gick vi ut och åt tillsammans. Och mina calamaris (18 lira!)
 
Handlade också efter middagen. Men tänkte ändå vad tusan handlar man här?! Detta kom jag hem med. Jäkligt vettigt. Enda riktiga maten är 2 youghurt, müsli, pasta och ketchup. Bra Amanda.
 
Nu har jag suttit med det här inlägget i nästan 2 timmar eller liknande. Har faktiskt glömt tiden. Så nu orkar jag inte mer. Men ja, jag återkommer så fort det går med bilder på lägenhetsområdet, utsikten, hur lägenheten ser ut och stranden och byarna vi hänger i och vad jag ska göra närmaste tiden och jadda jadda. Men imorgon är vi i alla fall lediga och ska försöka hinna köpa turkiska telefoner, gå till skräddaren och sy in kläder (absolut, ni ska få se mina uniformer). Kanske tar en tur ner till kalla Medelhavet 5 minuter ner för backen.
 
Som ni kanske vet ligger jag en timme före er, så nu vill jag sova efter jag och Lina startat en tvätt. Godnatt Sverige.

Kommentarer
Postat av: evelina

Åh vad kul att du använder dagboken!!! :D Saknar dig som tusan. Idag var jag med på en inspelning för Gränbyreklamen som går på tv (du vet dom töntigaste reklamerna som någonsin skapats...) önskar att du var hemma och kunde skämmas för att du känner mig!! :D hihi! Iallafall, kebaben kan ju vara värd att stanna kvar i turkiet för, känns som att du kommer trivas med så lovande mat-resurser! Hoppas jag får något ledig i typ juli-augusti(?) för då kommer jag direkt och du får visa mig allt du kan :D saknar dig iallafall, väldigt mycket! <3 <3 KRAM!

Svar: HAHAHA NEJ?! Vad gör du? Pratar om vädret? Haha, ååh! Hoppas den finns på youtube för då ska alla mina vänner här få skratta åt dig också! <3 spontant känner jag att om du inte kommer för min skull så ska du komma för kebaben. Typ så jag menade. Ta ledig nu! KRAM och saknar dig med!!! <3
Amanda Notrica

2013-04-17 @ 23:35:08
URL: http://evelinaboivie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0