att ta det steg för steg

Idag skrev en kille i min klass att ett tips jag gett honom var det bästa han fått på år och dagar. Tipset var att vill man få något gjort men är en sån som skjuter upp grejer, som jag, så är det bäst att sätta små små mål. Alltså om man har ett monsterarbete så börjar man med att bara skriva om t.ex. geografi. Och sen belönar man sig själv med små saker som att man får bädda sängen, äta ett äpple, ta några godisar, öppna fönstret, gå på toa. Ja, ni fattar. Sen fortsätter man. Ju mer "mål" man klarar, desto gladare blir man, och duktigare känner man sig. Då går hela arbetet bättre. Det är mitt bästa tips. Att bryta ner det man ska göra, vad det än är. Springa 5 minuter på löpbandet och tänka "fan vad bra jag är, jag kör 5 minuter till". Efter 5 minuter kanske man vill springa 5 till. Eller så vill man inte det. Men då har man inte brutit ett löfte mot sig själv. 
Så när ni känner att allt blir för tungt, ta det ett steg i taget och ge dig själv beröm och belöningar. Det är ju det som driver oss människor.
I alla fall, efter att han gjort mig påmind om mitt eget tips så satte jag igång. Har snart skrivit 3 sidor och Turkiets historia, geografi, befolkning, språk, religion osv. Och under tiden har jag belönat mig själv.
Kram på er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0