The Great Gatsby

Precis kollat på The Great Gatsby. För det första: WOW vad snygg Leonardo DiCaprio är. Längesen jag tyckte det, men i denna film... Umpf! För det andra: Bra film, lätt att hänga med tillskillnad från boken vid tillfällen.
För det tredje så tror jag att alla böcker som blir film är det viktigt att både läsa och se filmen. Sällan är filmerna bättre än böckerna, för ger man sig hän till en bok fastnar man hårdare i boken än i filmen. Dessutom är det spännande för filmen slutar sällan som boken. Eller att delar av boken tar bort eller görs om. Till exempel slutar "The Notebook" av Nicholas Sparks inte likadant i boken och filmen.
I alla fall... Ett av de sorgligaste bokcitaten jag vet kommer från The Great Gatsby. Började gråta första gången jag läste det, och nästan igen när jag gick in i boken igen nyss.
Det är från slutet, så lite spoiler för er som ska läsa/se filmen. Men det är så fint.
 
"A little before three the Lutheran minister arrived from Flushing and I began to look involuntarily out the windows for other cars. So did Gatsby's father. And as the time passed and the servants came in and stood waiting in the hall his eyes began to blink anxiously and he spoke of the rain in a worried uncertain way. The minister glanced several times at his watch so I took him aside and asked him to wait for half an hour. But it wasn't any use. Nobody came."
 
Sån total sorg att han hade levt det rika livet, folk hade trivts på hans fester och glatt tagit emot allt hans rikedom hade att erbjuda. Men när det kom till kritan hade han ingen. Det är så otroligt sorgligt. Blir jätteledsen av det och alla snyltare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0