Lite om Norge och norrmännen.

Störelsemoment i Norge:
  • Av någon outgrundlig anledning går norrmännen på höger sida. Detta är otroligt jobbigt när man är ute och springer och man alltid möter folk som springer/går på fel sida. Har inte norrmännen lärt sig att man går på vänster sida och man cyklar/kör bil på höger? Common knowledge.
  • Allt i Norge är stängt på söndagar. Sen när började ett skandinaviskt land leva som dåtidens kristna Europa? Mer öppna affärer och saker att göra på söndagar till folket!
  • Här är allt som är onyttigt dyrt. Chipspåse 40kr, en 50cl öl 33kr, en 33cl cola 18kr, en capricciosapizza 100kr, en billig flaska vin går på minst 100kr. Men fear not. Allt som är nyttigt är också dyrt. Ett litet sallashuvud på styckpris är typ 23kr, laktosfrimjölk 25kr, youghurt 34kr.
  • Observera också att jag än är i jakt på att hitta youghurt som inte är smaksatt med vanilj.
  • När någon vänlig själ tror den är vänlig när den försöker prata svenska. Men ibland går det inte. "Det var roligt". VAD MENAR DU?! Var det kul eller var det lugnt?
  • Att jag fortfarande inte lärt mig orden för "kan", "får", "måste" osv. Måste är "må" men må på svenska skulle ju vara "du borde".
  • När norrmän inte förstår mig och inte säger till. Fråga bara "Vad menar du? Jag förstår inte" så berättar jag mer än gärna så vi kan ha en givande konversation.
 
 
 
Bra saker i Norge:
  • Bilar stannar alltid vid övergångsstället. Alltså alltid. Du kan vara 5 meter bort men de stannar ändå.
  • Fryst mat är förvånandsvärt billig. Köpte fyra laxfiléer för 49kr och man kan hitta en påse frysta blåbär för bara en tia!
  • Folk tycker fortfarade att svenska är lite roligt. Så när jag inte förstår vad de säger och frågar "vad betyder det?" så skrattar de åt den svenska översättningen. Tillexempel ordet toffs. På norska säger man strekk (oklar på stavningen) och så tycker dem att toffs är sjukt kul.
  • Jag trodde av någon märklig anledning att jag skulle hamna i ett nytt outvecklat och primitivt land som Turkiet. Icke. Här finns Coop, här finns märket Dansukker och egentligen nästan allt som vi har hemma. Till och med karamellkungen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0