Morotssoppa

Jag har alltid varit intresserad av mat (trots det står jag ändå fast vid att nachos och salsa visst är middag!). Men nu faktiskt lite extra. Alla matprogram som går på TV sitter jag och Axel klistrade framför. Så nu tänkte jag dela med mig lite av nya saker som provas utifall ni också vill ändra era matvanor från "kyckling, grädde, champinjoner". Det är nämligen så att det är Axels favoritsaker och när han får bestämma blir det olika varianter på just dessa ingredienser som varieras med nudlar, pasta och ris. Förövrigt om jag någonsin skriver en kokbok ska den heta "Inte bara kyckling och grädde".
 
 
MOROTSSOPPA (2 portioner)

4 större morötter
2 stora vitlöksklyftor
1 liten gul lök
Ca 4,5 cm färsk ingefära
6 dl grönsaksbuljong
1 dl vispgrädde
2 dl rapsolja
Salt och peppar

 

1.        Skala morötterna. Skiva 3 av dem i 5mm tjocka skivor

2.       Skiva och hacka den vita och gula löken

3.       Skala ingefäran med hjälp av en sked och skär till små kuber

4.       Lägg allt i en oljad stekpanna med hög kant tills löken mjuknat

5.       Häll på 4 dl av grönsaksbuljongen och låt koka ca 25min till morötterna är mjuka

6.       Använd en stavmixer för att mosa alla ingredienser

7.       Häll på grädden och rör om. Fyll ut med resterande av buljongen beroende på hur krämig eller tjock du vill ha den. Salta och peppra efter smak!

8.       Den sista moroten använder du en potatisskalare till att göra tunna skivor

9.       Värm rapsoljan i en stekpanna så den är riktigt varm. Lägg i dina tunna skivor morötter och fritera tills de har minskat i storlek och ändrat färg. Använd tång för att plocka ut och lägga på hushållspapper för avrinning. Salta!

10.    Toppa soppan med de friterade morötterna

 

Till detta åt jag kycklingben som jag kryddat med salt, vitpeppar och cajunkrydda (man kan ju blanda grillkrydda och chilipulver om man inte har sådant) och sedan lindat med serranoskinka (parmaskinka kan vara lättare då det är tunnare). Fäst matsnöre runt benet för att hålla fast skinkan. In i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter. Börja först utan folie för krispet och halvvägs igenom för att skynda på processen. SJUKT gott med krispig skinka och saftig kyckling. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0