Seafoodsoppa Deluxe

Hej!
 
För kanske fem år sen fick jag en kokbok som innehöll historiens godaste fisksoppa. Dock har jag ingen aning om var den kokboken finns så jag fick gå på känsla idag.
 
 
Fisksoppa med blåmusslor (6 portioner)
 
3 laxfiléer (375g)
400g torskfilé
3 dl oskalade räkor
15 blåmusslor i skal
1 fänkål
1 gullök
2 stora vitlöksklyftor
3dl vitt vin
2 fiskbuljongtärningar 
10dl vatten
1,5dl grädde
vitpeppar&salt
 
1. Halvtina torsken och laxen. Skiva lök, fänkål och vitlök i tunna skivor och stek i smör i en tjockbottnad kastrull eller hög stekpanna.
 
2. Häll på vinet och låt koka några minuter.
 
 
3. Häll i vattnet och låt koka upp. Lägg i fiskbuljongtärningarna och koka tills de är upplösta. Tillsätt grädden.
 
4. Skala räkorna, och skär fisken i mindre kuber på kanske 1,5cm (mina blev lite för stora).
 
 
5. Lägg i de frysta blåmusslorna och fisken i ca 3-4 minuter. Det ska inte koka! Då blir det segt och äckligt.
 
6. När det nästan är dags att äta släng snabbt i räkorna så de bara precis värms.
 
7. Krydda med salt och peppar. Gott med ganska mycket peppar för ett skönt sting.
 
Voila! 
 
 
Tar ca 30 min att laga och blir sjukt gott. Hade jag haft saffran hade det också åkt i. Vi åt surdegsbaguette med vitlökssmör rostat i ugnen. 
 
Enjoy! 
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hejhej!
Vet inte riktigt om du fortfarande bloggar här eller åtminstone kollar kommentarerna då och då.
Vill bara säga att jag, nu i april, ska åka iväg till Incekum, Turkiet som aktivitetsguide för Nazar på pegasos planet. Har lusläst hela din kategori "7 månader i Turkiet" haha..
Känns som att jag fått en inblick i hur livet kommer se ut mina närmsta månader. Det var kul att se!

Svar: Hej! Jag bloggar fortfarande, men ytterst sporadiskt. Men vad kul! Vilka åker du med? Incekum är jättefint och stränderna är helt fantastiska. Utbudet av ett liv och butiker är väldigt lågt så passa på att handla middag när du är i Alanya. Framför allt kött eller ja, allt annat än kyckling och köttfärs egentligen haha. Hör av dig om du har några frågor :)
Amanda Notrica

2016-02-14 @ 00:21:35
Postat av: Gabriella

Hej igen!
Har faktiskt några funderingar :)
Hur tog ni er till och från Alanya till Incekum? och hur lång tid tog det att åka? Åkte ni dit ofta, både på lediga dagar och arbetsdagar? :)

Svar: Hej hej! Vi åkte antingen taxi (de finns nere på gatan, det beror lite på var du bor. Kanske kostade 20 lira?) eller så tog vi Dolmusch som är lokalbussen. Då står du nere på vägen och vinkar till den när den kommer och åker till taxistationen inne i stan. Jag tror det kostade två lira. Med buss tog det typ 35-40 och med taxi 20-25? Vi brukade åka både lediga och arbetsdagar. Eftersom Incekum inte har typ några restauranger så åkte vi till ett hak i Avsallar (grannbyn eller vad man ska kalla det, tog kanske 20 min att gå dit. Där finns också en mataffär och småbutiker) eller så åkte vi in och åt i Alanya. Man går alltid ut i Alanya så när vi inte jobbade natt kanske vi åkte till Alanya 3-4 gånger i veckan? Men man måste såklart inte åka dit jämt! Det är roligast under högsäsong när mycket folk rör sig på gatorn och sådär :)
Amanda Notrica

2016-02-20 @ 22:21:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0